Nie od dziś wiadomo, że podczas gorących dni jadłospis musi być odpowiednio skomponowany. Jest to niezwykle istotne z punktu naszego samopoczucia. Musimy dobrze dobrać posiłki, abyśmy nie poczuli się senni a do tego głodni. Co zatem jeść i pić w czasie upałów?

 

1. Częstotliwość spożywania posiłków

Kluczową kwestią jest regularne spożywanie posiłków. Podczas ciepłych dni możemy jeść mniej niż w dni mroźne, ponieważ mamy trochę wolniejsze tempo przemiany materii. Jednak bez względu na temperaturę i warunki atmosferyczne, energię z pożywienia powinnyśmy dostarczać naszemu organizmowi regularnie. Pomimo spadku apetytu nadal przestrzegamy podstawowej zasady zdrowej diety i jemy pięć razy dziennie w równych odstępach czasu (co trzy godziny). Omijanie posiłków może skończyć się kumulacją jedzenia na wieczór, co nie jest korzystne dla naszego układu pokarmowego i figury.

2. Regularne uzupełnianie płynów

 

W trakcie upalnych dni nie wolno zapominać o uzupełnianiu zapasów wody w organiźmie. Jest to szczególnie ważne jest to w przypadku osób starszych, dzieci, a także osób cierpiących na szereg chorób np. cukrzycę lub choroby układu krążenia.

Dziennie powinniśmy wypijać min 2-3 litry płynów. Każdy wzrost temperatury naszego ciała o 1 stopień wymaga wypicia min. 500 ml wody. W upał najlepiej pić niedosładzane napoje: wodę mineralną, soki owocowe i warzywne (najlepiej świeżo wyciskane). Świeże soki dostarczą nam niezbędnych witamin oraz składników mineralnych, które tak łatwo tracimy w czasie upałów.

Nie zawsze jednak to, co "płynne" jest latem zbawienne. Reklamowane, jako orzeźwiające napoje: słodzone mrożone kawy, ice tea oraz napoje gazowane nie są dobrym pomysłem na upał. Nie dość, że są one wysokokaloryczne, a więc dostarczają organizmowi pustych i obciążających go kalorii, to jeszcze ze względu na wysoką zawartość cukru nie gaszą pragnienia i nie zaspokajają potrzeb organizmu na wodę. W ich miejsce możemy wprowadzić warzywa i owoce zawierające duże ilości wody np. arbuz, melon lub zielony ogórek.


3. Dieta

Najlepsza dieta na upały to dieta śródziemnomorska, której podstawę stanowią warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe i jogurty. Nie zapominaj o obiadach, ale możesz dostosować je do pogody, np. zupy zastąp chłodnikami. Najlepsza dieta na upały to potrawy lekkie, bogate w warzywa i owoce, wypełnione zdrowymi, jak najmniej przetworzonymi produktami, z codzienną dawką mleka i jogurtów, rybami morskimi i białym mięsem drobiowym zamiast schabowych, bez tuczących i osłabiających serce tłuszczów, słodyczy i alkoholu - oto idealna dieta na upalne dni. Menu, które sprzyja obniżeniu ciśnienia krwi.
Dieta na upały obniży temperaturę ciała
Kiedy temperatura wzrasta, apetyt maleje. Całe szczęście są produkty, które działają chłodząco. Co jeść w upalne dni?
JOGURTY - orzeźwiają i wspomagają problemy trawienne wywołane wysoką temperaturą. Zawierają dużo wapnia i trawią się łatwiej, niż mleko. W połączeniu z owocami, jogurt zamieni się w pyszny, chłodny koktajl, idealny na podwieczorek!
OWOCE - warto wybierać pomarańcze, arbuzy, melony, gruszki, jabłka, czyli owoce regulujące poziom nawodnienia organizmu.
CZOSNEK - jego smak nie kojarzy się orzeźwiająco. Trzeba jednak wiedzieć, że czosnek poprawia krążenie krwi, pobudzając organizm do naturalnego chłodzenia.
Dieta na upały: obiad na zimno
Kiedy temperatury przekraczają 30 stopni C, może brakować ochoty na obfity, dwudaniowy obiad. Pomimo to, nie możemy o nim zapomnieć. Zamiast gorącej zupy wybierzmy chłodnik na bazie kefiru lub naturalnego jogurtu. Pamiętając o tym, żeby w każdym posiłku znalazły się świeże owoce lub warzywa, na drugie danie przygotujmy sałatkę . Żeby stała się bardziej sycąca, do sałaty, papryki, pomidorów dodajmy ser żółty lub mozzarellę i garść brązowego ryżu. Danie przyprawione świeżymi ziołami i łyżką oliwy będzie lekkostrawne i wspomoże wchłanianie witamin z warzyw.

4. Pułapki dietetyczne

Warto uważać na wakacyjne dietetyczne pułapki. Zwłaszcza, że część z nich z pozoru wygląda na wręcz dietetyczne, lekkostrawne. Są to np. wszelkiego rodzaju sałatki oblane gęstymi, ciężkimi sosami, obsypane grzankami, serem. Może są w nich warzywa, ale za sprawą tłustych dodatków mogą one dostarczać od 740 do 1300 kcal. Mnóstwo kalorii przy małej wartości odżywczej mogą kryć także kanapki z białego pieczywa oraz tzw. wrapy.

 

Początek strony